САОПШЕЊЕ ЗА ЈАВНОСТ УДРУЖЕЊА НАСТАВНИКА МУЗИЧКЕ КУЛТУРЕ СРБИЈЕ

Удружење наставника музичке културе Србије изражава најискреније саучешће породицама жртава трагичног масакра почињеног у Основној школи „Владислав Рибникарˮ у Београду и напада у селима Мало Орашје и Дубона, а повређенима упућује жељу за брз опоравак.

Велика забринутост стањем у образовању и у друштву подстакла нас је да се овим саопштењем обратимо Влади Републике Србије и Министарству просвете, као и свим ученицима, родитељима, колегама и широј јавности.

Као педагози који музиком код ученика негују и подстичу емпатију, толеранцију, самопоуздање, поштовање различитости, развијају психичке, физичке, емоционалне и социјалне вештине, као и вршњачку едукацију насупрот вршњачком насиљу, желимо да предложимо конкретне мере којима би се унапредио процес васпитања и образовања у безбедном окружењу. Такође, сматрамо да ће спровођење ових мера довести до побољшања читавог друштва, као и заустављање његовог даљег урушавања.

Следе запажања на основу којих су проистекли предлози:
1. Конзумацијом неквалитетне музике, уназад неколико деценија, друштво је деградирано и усмерено на погрешне вредности чиме је значајно нарушена породица као институција. Сматрамо да је врло важно да нове генерације не буду под утицајем шунда и кича, величања неморала, а то можемо само уз помоћ родитеља, у школама, путем обогаћивања школских програма дечијим песмама и конкретним планом посета институцијама од значаја за културу.

2. Како је телевизија моћно средство за обликовање личности и ставова сматрамо да без одлагања треба увести забрану свим средствима јавног информисања за ширење слика и видео материјала са сценама експлицитног насиља, као и ријалити програма. У телевизијски програм је неопходно уврстити едукативни програм уз подстицање стварања нових образовних емисија са примереним, образованим и угледним појединцима, док културно-уметнички програм треба прилагодити различитим узрастима деце. Медијски простор максимално искористити за промовисање и подржавање успешних и вредних ученика који својим трудом и радом учествују на такмичењима и ваннаставним активностима, доприносећи тиме враћању позитивних вредности у друштву.

3. Од круцијалне је важности успостављање дугорочне и планске сарадње између Министарства просвете и Министарства културе са циљем међуинституционалне сарадње која ће допринети интеракцији између институција културе (музеја, позоришта, галерија) и образовно-васпитних институција у контексту присуства већег броја културних садржаја у образовно-васпитном окружењу, а кроз искуствено окружење (организовање посета музејима/позориштима/галеријама кроз добро осмишљене активности које ће пратити посете). Кроз остварену сарадњу два министарства школске посете музејима/позориштима галеријама морају бити бесплатне, како би уметнички садржај постао доступан ученицима различитих социјалних и друштвених статуса.

4. Сведоци смо да је ученицима нарочито нарушена безбедност и да су изложени непријатностима при легитимисању трећих лица која улазе у школу, те предлажемо укидање тзв. дежурства ученика на улазима школа.

5. Како би све школе превазишле проблем ангажовања и финансирања обезбеђења, указујемо на потребу да се измени и допуни Закон о основама система образовања и васпитања и Правилник о финансирању како би правно било омогућено ангажовање лица за обезбеђивање школског простора.

6. Последњих петнаестак година администрација запослених у просвети се увећавала до те мере да је, услед појачаних инспекцијских надзора, постала најважнији сегмент реализације наставе, битнији од исхода часа. Неопходно је поједноставити администрацију увођењем табела матрица/чек листа како би се наставници што више бавили децом. Уместо израде писаних припрема и извештаја, енергију усмерити на израђивање сценарија за савремене едукативне радионице (музичка, ликовна, драмска, литерарна…), како бисмо ученицима омогућили да квалитетно проводе време у школи.

7. Будући да се позитиван утицај друштвених мрежа на ученике доводи у питање, неопходно је проактивно деловати како би школа и њен образовно-васпитни садржај био део духа времена данашњице и самих ученика. Користити друштвене мреже (ТикТок, Инстаграм) у образовне сврхе. Осмислити и реализовати пројекте у току школске године са ученицима, наставницима, педагозима и психолозима у оквиру којих ће бити отворени профили школе на друштвеним мрежама, на којима ће се заједнички и плански израђивати и објављивати видео материјали са садржајем који је образовно-васпитан (кроз занимљиво осмишљене садржаје).

Наше удружење стоји на располагању за сваку врсту помоћи око имплементације предлога.

 

Александра Станковић,
Званични заступник Удружења наставника Музичке културе Србије

Podeli na društvenim mrežama ↓